کد مطلب:231999 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:225

اعمال پس از فصد
فاذا اغتسلت عن الحجامة فخذ خرقة قز عونی فالقها علی محاجمك او ثوبا لینا من قز او غیره و خذ قدر حمصة من التریاق الاكبر و امزجه بالشراب المفرح المعتدل و تناوله او بشراب الفاكهه و ان تعذر ذلك فشراب الاترج فان لم تجد شیئا من ذلك فتناوله بعد محركة ناعما تحت الاسنان و اشرب علیه جرع ماء فاتر و ان كان فی زمان الشتاء و البرد فاشرب علیه سكنجبین عنصلی عسل فانك متی فعلت ذلك امنت اللقوه و البرص و البهق و الجذام باذن الله تعالی.

یعنی هرگاه غسل نمودی از حجامت پس پارچه كج [1] [2] كه عونی نام دارد - كه این عون نام دهی است در حوالی فرات و این پارچه را در آن ده می بافند - پس بینداز این كج را هر موضعی كه حجامت كرده ای یا جامه نرمی خواه از كج و خواه از غیر كج. و بگیر قدر یك نخود تریاق [3] [4] اكبر و ممزوج ساز آن را به شراب حلالی - كه مذكور شد، كه این شراب خاصیتش این است - كه فرح می آورد و مزاجش معتدل است. پس تناول نمای آن تریاق ممزوج به این شراب را، یا ممزوج ساز به شراب اترج [5] [6] و اگر این مقدور نشود تناول نمای این تریاق را بعد از آنی كه حركت نرم در زیر دندانها داده باشی. و بیاشام بعد از آن چند جرعه ی آب نیم گرم. و اگر در فصل زمستان بوده باشد پس بیاشام بعد از آن سكنجبین عنصلی [7] را كه از عسل ساخته باشند. به درستی كه تو هرگاه اینها كردی ایمن می شوی از كوفت لقوه [8] [9] كه كج شدن دهن



[ صفحه 63]



بوده باشد و از برص [10] و بهق [11] و جذام [12] [13] به اذن خدای تعالی.


[1] Silk.

[2] نوعي ابريشم فرومايه ي كم قيمت (فرهنگ معين، صفحه ي 291).

[3] Antidote.

[4] پادزهر اسم فارسي ترياق است. و گويند هر چه رفع سم كند و مصنوع نباشد مخصوص به اين اسم است (تحفه ي حكيم مؤمن، صفحه ي 5).

[5] Citrus Limonia syrup.

[6] بالنگ.

[7] Wild onion.

[8] Vitiligo.

[9] فالج و رعشه ي يك طرف صورت كه در نتيجه نيمي از صورت به يك سو برمي گردد و لبها به خوبي به هم نمي رسد (فرهنگ معين، صفحه ي 3613).

[10] پيسي (فرهنگ معين، صفحه ي 505).

[11] خالها و نقطه هاي سياه و سفيد روي بدن، لك و پيس، كك و مك، بهك (فرهنگ معين، صفحه ي 1613).

[12] Leprosy.

[13] خوره.